Бизнес Aкадемия

Признаци, че вашият екип може да страда от изтощение – и какво да правите в такъв случай

Предприемачество » Признаци, че вашият екип може да страда от изтощение – и какво да правите в такъв случай
изтощение

Усетили сте, че вашият екип е на ръба? Това може да е признак на изтощение. Научете как да разпознавате това професионално заболяване.

Изтощението е един от психо-социалните рискове, които най-много засягат фирмите, като се определя като втория по сериозност проблем, свързан със здравето, на работното място, за който се съобщава в Европа. Само в нашата страна изтощението се оценява, че струва 6 250 000 000 лева годишно. Открийте как да разпознаете и да предотвратите изтощението във вашия екип.

 

Какво представлява изтощението?

Изтощението е специфичен вид стрес, предизвикан на работното място, когато професията се извършва в изтощителни физически, емоционални, когнитивни и поведенчески условия. Характеризира се най-вече с емоционално изтощение и намаляване на личната ангажираност на работното място.

Изтощението може да се случи във всяка професия, но съществуват определени видове заетост, които специално са засегнати от изтощението, тъй като налагат близък контакт с други хора и емоционално натоварване при общуването с тях.

Има няколко фактора обаче, които могат да допринесат за развиването на изтощение, между които се открояват следните:

  • Когато обемът на работата е по-голям от възможностите на работника.
  • Липса на самостоятелност и липса на контрол над работата, която се върши.
  • Задачи с ниска важност и значение.
  • Опасни задачи или такива с високо или постоянно емоционално натоварване.
  • Прекалено работно време без прекъсване.
  • Кратки или несъществуващи почивки.
  • Конфликтно или тоскично работно място.
  • Затруднение да се балансира между личния и профеионалния начин на живот.
  • Лични проблеми, които се отразяват на работата.

 

Защо изтощението не трябва да бъде пренебрегвано?

Изтощението, както всяко психологическо заболяване, не трябва да бъде пренебрегвано. На първо място то се състои от прекомерно индивидуално страдание, с което човек трябва да се справи, тъй като застрашава здравето, социалните взаимоотношения и семейния живот.

Освен това изтощението оказва негативни последици на продуктивността на работното място, на съвместяването на личния и професионалния живот, както и на общото благосъстояние.

Изтощението дори има „заразно“ действие. Работникът с изтощение неволно прехвърля психологическото напрежение на останалите участници в екипа, както и на клиентите си. Този факт представлява потенциална опасност, тъй като качеството на предоставените услуги пада, грешките на работното място се увеличават и вземането на решения също бива засегнато.

 

Признаци на изтощението, за които трябва да внимавате

Проявата на изтощение не се проявява от днес за утре. Напротив – това е дълъг процес на развитие. Първоначалните признаци могат лесно да бъдат подценени поради асоциацията с умора, но навременното обръщане на внимание може да спомогне, за да се избегне появата на психологическо заболяване. Отбележете си следното:

Емоционални симптоми

  • Усещане за емоционална празнота.
  • Апатия.
  • Чувство за провал, поражение или безпомощност.
  • Настроение, свързано с депресия, тъга и тревожност.
  • Крайно негативна личностна и професионална самооценка.
  • Липса на мотивация, професионално и личностно развитие.
  • Неудовлетвореност от живота като цяло.
  • Влошаване на социалните и семейните взаимоотношения.
  • Загуба на чувството за принадлежност.
  • Раздразнителност, гняв и недоволство.

Поведенчески симптоми

  • Изолиране.
  • Нарушение на професионалните резултати.
  • Прекомерна консумация на храна, алкохол или наркотици.
  • Отлагане, отсъствие от работа или липса на точност.
  • Конфликти с колегите и/или началниците.
  • Прекалена импулсивност или агресивност.

Физически симптоми

  • Дълбока и хронична преумора.
  • Мускулни болки.
  • Мигрена.
  • Нарушение на режима на сън и на хранене.
  • Високо кръвно налягане.
  • Стомашно-чревни проблеми.
  • Тахикардия.
  • Отслабване на имунния отговор.

 

Как да се справите с изтощението?

Справянето с изтощението налага да се действа в обстоятелствата и условията, които го пораждат, като специално се обърне внимание на условията на работното място, професионалните взаимоотношения и намаляването на изолацията. Понякога това може да означава оттеглянето от работното място за определен период от време или дори за постоянно.

Затова може да се наложи да се прибегне до професионална помощ като например от психолог или психиатър. Психотерапията се препоръчва, за да се разберат кои са причините, които довеждат до изтощение, за да се реорганизират дейностите и, ако е необходимо, да се реинвестира в други интереси, за да се избегне това да се случи отново. По време на процеса лекарствата могат да облекчат интензитета на симптомите. Освен това справянето с изтощението минава и през вземането на превантивни мерки, които ще разгледаме веднага.

 

Какво може да се направи, за да се избегне изтощението?

Да се избягва изтощението е приоритет на организациите и на работниците, като и едните, и другите носят своите отговорности.

Какво трябва да направи работникът

Това са практиките, които трябва да възприемете със своя екип, за да си осигурите позитивна обстановка на работа. Обърнете внимание на всеки един от елементите, които можете да приложите и винаги когато е възможно организирайте събирания за насърчаване на душевното здраве на работното място.

  • Открийте нещо стойностно в работата си. Опитайте се да подобрите организацията на вашата работа и се фокусирайте върху положителното и върху това, което ви доставя най-голяма радост. Това представлява душевно упражнение, което ще донесе ползи за всяка област на живота, защото така ще можете да изберете накъде да насочите перспективата си, когато оценявате която и да е ситуация. Въпреки това ако не е възможно да се почувствате добре на работното си място, помислете върху идеята да смените работата си, преди да достигнете до ръба на възможностите си.
  • Възползвайте се от малките моменти, за да се възстановите. Има някои моменти през деня, които трябва да бъдат използвани, за да можете да се свържете със самите себе си. Например – възползвайте се от почивките си, за да размишлявате върху собствените си емоции. Това е начин да успеете да контролирате емоциите си.
  • Насърчавайте професионалните отношения. Важно е да се изградят връзки между работните групи и началниците. Избягвайте изкушението да се самоизолирате и насърчавайте споделянето. До известна степен, когато колегите споделят едни и същи притеснения и професионални изживявания, това взаимодействие може да помогне рутината да се превърне в много по-леко преживяване.
  • Насърчавайте личните отношения. Споделяйте чувствата и притесненията си с хората, на които имате доверие, като се въздържате от импулса на предположенията, което би било истински натоварващо. Иначе казано истинското споделяне оказва положителен ефект върху взаимоотношенията – позволява те да бъдат задълбочени и подсилени. Можете също така да обмислите идеята да разширите кръга на приятелите си, което ще ви помогне да не мислите толкова за работа и да разширите социалните си взаимоотношения.
  • Поддържайте здравословни навици. Да се храните по балансиран начин и да извършвате физически упражнения спомага да се справите със стреса. Уверете се, че приемате витамин C, омега-3 мастни киселини и магнезий, като ограничите алкохола и никотина. Освен това физическите упражнения са важни за произвеждането на основните хормони и невротрансмитери, които отговарят за регулирането на стреса, съня и здравето.
  • Поставете граници. Избягвайте да вярвате, че за да бъдете добър професионалист, трябва непрекъснато да работите и да сте на разположение. Това може да предизвика да се натоварите с много повече от това, с което можете да се справите. Важно е да запазите баланс с останалите сфери на живота, които са важни за душевното ви здраве.

Какво трябва да направят фирмите

Когато сте началник на екип, управител или предприемач, това са мерките, които трябва да приложите във вашата фирма:

  • Осигурете добри условия на работа. Уверете се, че служителите разполагат с всички ресурси и условия, които са им необходими, за да вършат своята работа, като например удобни столове, място за обяд и подходящо регулиране на температурата. Ако е приложимо, помислете и за възможността за работа от разстояние.
  • Насърчавайте комуникацията и духа на споделяне. Насърчавайте общуването между различните представители на вашата фирма, като изясните ролята на всеки от тях на работното място. Този аспект е от съществено значение, за да предотврати усещането за изолиране и липсата на принадлежност.
  • Преосмислете какво е да бъдеш добър служител. Да се работи повече не е синоним на това да се работи по-добре. Имайте предвид че сътрудниците не са машини, които живеят на работното си място и нямат други нужди. Когато обемът на работата се увеличава, помислете върху това да увеличите броя на ресурсите вместо да претоварвате своя екип, като в момент на интензивна работа обмислете как да възнаградите това с допълнително време на почивка.
  • Направете цялостна оценка. Вместо да насочвате вниманието си върху индивидуалната ефективност на даден служител съобразно критерии, определени спрямо цифри, направете оценка на това как всеки служител е допринесъл за фирмата като цяло. Освен това създайте система за възнаграждаване, което може да се изразява в думи за признаване на постижението или в повишение. По този начин служителят ще почувства, че се гледа с добро око на свършената от него работа. Не допускайте мълчанието да стане навик, когато всичко върви добре, както и само бегло да посочите, когато нещата вървят зле.

 

В заключение изтощението вече е част от речника на служителите и на фирмите, като хората започват да осъзнават по-добре това психологическо заболяване и тежките последици, до които може да доведе било на индивидуално ниво, било на фирмено ниво. Също така, ако усещате, че започвате да бъдете изтощени, не се колебайте да потърсите помощ. Ако се съмнявате, че служител или колега страда от преумора, обърнете се към него със съчувствие и се опитайте да му помогнете.

Новите технологии могат да бъдат използвани за улеснение при извършването на процесите и по този начин да се намали стресът по време на работа. Например фирмите, които имат или планират да отворят онлайн магазин, могат да разчитат на оптимизирани инструменти, за да протича работата по опростен, автоматичен и ефикасен начин. Десетки хиляди фирми разчитат на OLX Business, за да рекламират своите продукти и услуги на потенциалните си клиенти, благодарение на улеснените услуги за контакт, сделки и доставки. Говорете с някой от нашите консултанти, без да се обвързвате с договор, и открийте как OLX Business може да ускори вашата работа.

Be in touch with everything new

About B2B

Улесняваме растежа на бизнеса и устойчивото му развитие 

Търсене:

Бъди в течение с новото