Пазарните ниши са възможности за бизнес с възвращаемост на инвестигията (и на риска) над средното.
Те имат своята аудитория със своите специфични нужди, които се затрудняват да открият офертата, която да ги удовлетвори. Идентифицирането на тези пазарни ниши е важен етап от планирането на нов бизнес или продукт. Освен, че трябва да отговаря на търсенето при наличието на слабо предлагане, аудиторията, която е част от дадена ниша, трябва да бъде и лоялна по отношение на марките, които потребява.
Това са 20-те пазарни ниши, които имат потенциал за растеж
1. Гейминг
Ще започнем списъка с един полемичен избор – геймингът вече пазарна ниша ли е в България? За съжаление, точната печалба на гейминг индустрията в България не може с точност да се каже, тъй като това е много широк термин, който обхваща много различни видове продукти и услуги, но продължава да бележи ръст. Между 2020 и 2026 г. оборотът на световната гейминг индустрия обаче ще нарасне със 70% до 287 млрд. долара.
Част от гейминг индустрията може да се определи като пазарна ниша в страната – това са магазините, които са изцяло посветени на гейминга, както и бизнес моделът, който съществува и „диша“ чрез електронните спортове.
2. Природен и приключенски туризъм
По отношение на градовете, историята и географията заемат голямо място в националния туризъм. Природният и приключенският туризъм започват да заемат все по-голямо място на българския пазар, главно когато насочеността е към българските туристи.
В този смисъл екстремните спортове като скокове с бънджи, парашут, кану-каяк, рафтинг и скално катерене печелят все повече поддръжници. Ако заложите на този бизнес в социалните мрежи, това е начин да спечелите мястото си в тази пазарна ниша в страната.
3. Коучинг
Търсенето на коучове от физически и юридически лица продължава да се увеличава в страната от година на година. Коучингът е начин за личностно развитие, което цели да помогне на хората да постигнат своите лични и професионални цели. Тази ниша има потенциал за растеж в стараната в следните области:
- Коучинг за ръководни длъжности (executive coaching): Посветен е на сферата, свързана с бизнеса, като работи за развиването на способностите и за промяна на поведението в дадени организации и фирми;
- Коучинг в здравеопазването: Работи се за техники за справяне със стреса, емоциите, хигиена на съня, баланс на служебните задължения. Това е областта на коучинга, която най-много се доближава до традиционната психология;
- Коучинг в образованието: Работи се с обучаващи се и преподаватели, с цел да се подобри процеса на обучение. При преподавателите може да се обърне внимание също така и на методите за справяне със стреса;
- Коучинг в спорта: Подпомагане и наблюдение на спортисти с високи постижения, като им се създаде нагласа на победители.
Всеки човек, независимо от своята професия може да стане Коуч. Дори психологът! И именно тук се крие основната разлика в подготовката между тях. Един Коуч, за да стане Психолог е необходимо да учи минимум 5 години в университета и след това да специализира още поне година и половина. Докато един Психолог е достатъчно да премине специализирания курс на обучение и да получи своя сертификат за Коучинг. Независимо кой път е избран, очевидно е, че Коучингът представлява пазарна ниша с голям потенциал за страната, главно когато е ръководен от фирми или от тяхната професионална амбиция.
4. Онлайн курсове – обучение от разстояние
Дистанционното обучение, плод на контекста, свързан с пандемията, навлезе в пълна сила в лексиката на българския език през 2020 година. То вече е реалност в световен мащаб с така наречените масови отворени онлайн курсове (MOOC – Massive Open Online Courses).
С все по-дигиталните нови поколения и при все по-голямото търсене на гъвкавост, онлайн курсовете представляват ниша, която има голям потенциал накъде да се разраства в нашата страна. Онлайн обяснения, български платформи за масови отворени онлайн курсове (MOOC), уроци по музика, хранене и фитнес са областите в тази ниша, които притежават най-голям потенциал за растеж.
5. Дрехи и мебели втора ръка
Според Expert.bg българите все по-често използват вещи втора ръка. В цяла Европа се увеличава броят на хората, които ремонтират старите си уреди или ги продават, вместо да ги изхвърлят, сочи проучване на БНП Париба Лични Финанси. Данните показват, че през последната година 62% от европейците и 56% от българите са продавали употребявани стоки. Поради тази причина все повече магазини в страната продават дрехи и мебели втора ръка. Даже има и такива за маркови стоки.
Тази пазарна ниша е с голям потенциал и си струва да се проучи. Не само под формата на „складове“ за продукти втора ръка, който привлича клиенти да потърсят нещо изгодно и устойчиво, но и под формата на истински магазини с потенциал за растеж.
6. Ремонтирани технологични продукти
Ремонтираните технологични продукти съставляват една от пазарните ниши с голям потенциал за растеж. Смартфони, конзоли, смарт часовници, хардуер за компютри, монитори – има доста какво да се продава в тази ниша, като предлагането е все още слабо.
OLX е добър пример за представител на тази технологична пазарна ниша за продажби втора ръка. Именно там Apple извършва доста продажби на своите ремонтирани продукти и мобилни телефони втора ръка.
7. Домашни животни
Реално бихме искали да използваме термина „хуманизиране на домашните животни“, понеже в крайна сметка това е, което докарва най-много пари в тази пазарна ниша.
Да превърнете домашния любимец в по-фотогеничен или да създадете порода, която е достойна да бъде супермодел или атлет с високи спортни постижения, са само някои от най-блестящите идеи за постигане в тази пазарна ниша по отношение на собствениците на домашни любимци.
Онлайн магазините с доставка по домовете, които залагат на създаването на онлайн общности, също са част от тази ниша с голям потенциал за растеж.
8. Стари вещи
Стари вещи винаги са представлявали добра пазарна ниша в страната. При постоянното връщане на модата тази ниша продължава да има голям потенциал за растеж, най-вече онлайн. Предлагането обаче в България по отношение на онлайн търговията с антики е все още ниско.
OLX се явява отличен маркетплейс в тази пазарна ниша за България.
9. Биологични козметични и хигиенни продукти
Екологичната устойчивост и загрижеността за хуманното отношение към животните допринасят за разрастването на тази пазарна ниша в България. Специално се открояват биологичните заначтчийски козметични и хигенни продукти като например сапуни, шампоани или хидратантни кремове.
Създаването на бутици за занаятчийски продукти от този вид, които да функционират като физически магазини, но най-вече като онлайн такива, продължава да допринася за разрастването на тази пазарна ниша в страната. Търсенето, което съществува в тази ниша ще предостави възможност за все по-голямото предлагане.
10. Биологични и местни хранителни продукти
Нарастващата загриженост за здравето и при наличието на кръгова икономика се отваря място за пазарната ниша, свързана с биологични храни с произход от местни източници, или поне национални.
Можем да разделим тази пазарна ниша на по-малки сектори. Например по отношение на производството на вино в страната био виното се търси на българския пазар. В момента у нас 11 компании произвеждат сертифицирани био вина и постоянно се увеличава дялът на производството на биологичните напитки, като на свой ред и тази пазарна ниша постига растеж.
Млечните продукти, яйцата, месото и рибата също имат потенциал за растеж в рамките на тази пазарна ниша. Засега най-сигурно и ефективно е да се заложи на биологичното земеделие и търговията със зеленчуци, плодове и зърнени култури.
11. Веганство
Най-скорошните данни сочат, че веганите заедно с вегетарианците в България през изминалата година са над 300 хиляди. Притесненията по отношение за хуманното отношение към животните и климатичната криза са сред причините, които довеждат до възприемането на този начин на живот.
“Меса” с растителен произход, сирена от кашу или тофу, кисели млека, голямо разнообразие от зърнени култури, зеленчуци и дори морски водорасли – има голямо търсене на тези продукти, но има слабо предлагане.
Този потенциал за растеж не се изчерпва само с предлагането на храни в супермаркетите или в кварталните магазинчета. Веган ресторантите, веган храна за домашни любимци, веган готварски курсове и курсове по веган хранене могат да ви донесат голяма финансова възвращаемост.
12. Кафе
Кафето е една от най-консумираните напитки в нашата страна, като в тази област доминират големите „играчи“ на пазара. Създаването на малки марки кафе, които се основават на етичните и биологичните принципи и споделят с клиентите любовта към кафето, имат място за развитие и постигане на растеж.
Освен комерсиализацията на кафето, същевременно и мърчандайзингът около тази освежаваща напитка може и трябва да се проучи. Любителите на кафето в България чакат това.
13. Занаятчийски бири и сайдери
Пазарната ниша на занаятчийските бири се разраства в нашата страна. Те вече е възможно да бъдат открити на големи търговски площи, като същото започва да се случва и със занаятчийските сайдери. Както едната, така и другата напитка имат голям потенциал за развитие.
14. Йога, благоденствие и алтернативна медицина
Йогата става все по-разпространена във фитнес залите, с все повече школи и обучаващи се. Школите, които се занимават само с практикуването на йога, вече са реалност в големите градове на страната.
В България тази ниша има голям потенциал за развитие, като това не е свързано само с школите по йога. Тук можем да причислим медитацията (курсовете по майндфулнес), както и храните и хранителните добавки, определяни като „холистични“. Оборудването и дрехите, предназначени за йога, също така представляват добра възможност за инвестиране. Също както при йогата, алтернативната медицина и билкарството са с голям потенциал за растеж в страната.
15. Градинарство и земеделие
На урбанизацията част от населението отговаря с градинарство и земеделие, независимо дали е на балкона на апартамента или в общите междублокови градинки. Поколението на така наречените Милениали обожават да пълнят домовете си със стайни растения, като оттам се заражда и терминът „домашна джунгла“.
Ето защо градинарството и земеделието имат потенциал за растеж в градовете на страната, като се разработват продукти и техники, подходящи за градска среда.
Към тази ниша трябва да се спомене и вътрешността на страната, където населението, обитаващо селските райони, е заложило на по-спокоен и здравословен начин на живот, при който земеделието играе решаваща роля. Поради тази причина към тази ниша може да се причисли и възможността за развитие на пазара на недвижими имоти в страната.
16. Електрическа мобилност
Това не е само мода, а реалност, която революционализира начините за ежедневно придвижване, с акцент върху устойчивостта.
Двоен ръст на регистрираните електромобили в България през 2022 г. – това показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), оповестестени наскоро. Така през миналата година регистрациите на нови акумулаторни електрически превозни средства у нас скачат до 1002, при 433 през 2021 г. Това е достатъчна причина да се започне да се гледа на електрическата мобилност като на добра възможност за развиване на бизнес.
Изработването на батерии, масовизацията на зарядните станции или разработването на технологични решения за поддръжката на тези превозни средства – това са само някои от благоприятните възможности, за които можем да говорим.
17. Управление на местното настаняване
България продължава да бъде апетитна туристическа дестинация, като приходите от местното настаняване продължават стремително да се увеличават през изминалата година. Приходите от престоя на чуждестранни туристи са скочили с една четвърт до 7, 814 милиона лева, показват последните данни на Националния статистически институт (НСИ).
Да се управлява бизнес в сектора на местното настаняване предполага време и отдаденост, като фирмите, развиващи дейност в тази област, се разполагат в интересна ниша, на която си струва да се заложи. Сред областите с най-голям потенциал за доходоносност се открояват тези, които се намират далече от основните градски центрове и столицата.
18. 3D Принтиране
3D принтерът е относително ниска инвестиция за потенциала, който притежава. Всеки, разполагащ с подобно оборудване, може да създава и развива персонализирани продукти като подаръци, които впоследствие могат да бъдат продавани във физически магазини, но и онлайн, главно в OLX.
19. Организиране на събития
Организирането на събития е една от индустриите, които пострадаха най-много по време на пандемията, но сега е моментът да заложите на тази ниша. Сватби, кръщенета, корпоративни събития, тематични празници или рождени дни – отбелязването на събития се завръща и то при пълна сила.
20. Услуги за възрастни хора
България е една от най-застаряващите страни в Европа и е необходимо да се гледа на тази действителност не само като на възможност за бизнес, но и като на възможност да се помогне на тези хора. Идеите, които възникнат в тази сфера, могат да помогнат да се подобри качеството на живот на тази най-възрастна част от населението.
Освен пазара на пътуванията, все повече се търсят и технологични решения, свързани с грижата за стари хора, алтернативното лечение, консултациите и преквалификацията.
Ако се нуждаете от директен канал, за да достигате до хиляди хора всеки ден, създадете си профил днес в OLX.