Бизнес Aкадемия

Интернационализацията: практическо ръководство

Предприемачество » Интернационализацията: практическо ръководство
Интернационализацията

Научете основните седем стъпки за интернационализацията на успеха на вашата фирма.

След като утвърдите своята фирма на националния пазар, много често интернационализацията се явява като очевидно решение за разширение на вашия бизнес. Има няколко фактора обаче, които трябва да вземете предвид, за да се развиете успешно, особено ако имате малка фирма.

 

Кои са предимствата на интернационализацията?

Интернационализацията може да ви донесе различни ползи. Ето и някои от тях:

  • Да издигнете бизнеса си на по-високо ниво по по-бърз начин;
  • Да се утвърдите на нови пазари;
  • Да увеличите печалбите си;
  • Да имате възможност да създадете глобална марка;
  • Да модернизирате фирмата си;
  • Да намалите рисковете, свързани с бизнеса.

Ако чувствате, че вашата фирма е готова да направи този скок, има седем основни стъпки, които трябва да направите, за да постигнете интернационализация.

 

1. Питате се за какво ви е да се интернационализирате?

Първото нещо, което трябва да направите, е да разберете дали вашата фирма е готова да се интернационализира и защо трябва да го прави. Затова на този етап трябва да си отговорите на някои въпроси, като например:

  • Защо искате да интернационализирате своя бизнес?
  • Вашият продукт може ли допринесе за разширяването на вашия бизнес?
  • Нужен ли е този продукт на други пазари?
  • Какво ви отличава от конкуренцията?
  • Как можете да финансирате проекта за интернационализация?

Когато намерите отговор на тези въпроси, ще успеете да разберете дали разширяването в международен план е правилният път или не е по отношение на вашата фирма.

 

2. Разучете целевия пазар

На второ място трябва да определите кой или кои са чуждестранните пазарите, където искате да развивате дейност и ги разучете. Анализирайте икономиката на тези страни, тяхната култура, традиции и потребителски тенденции. Влезте в контакт с български фирми, които може вече да са на тези пазари, или с местни фирми и  търговски камари. По този начин ще направите своята първа крачка към информираност и сигурност по отношение на развиването на своята дейност там.

 

3. Определете своя начин как да подходите към пазара

Интернационализирането не означава само износ. Така че е важно да определите каква стратегия за интернационализация ще изберете. Ето и основните стратегии, върху които трябва да помислете.

Износ

Както вече споменахме по-горе, най-популярната стратегия за интернационализиране е посредством износа на стоки. Това може да се извърши по директен начин или чрез местен посредник.

Създайте дъщерно предприятие

Отварянето на дъщерна фирма на пазара, на който искате да развивате дейност, може да бъде от голяма полза, ако искате да контролирате целия бизнес процес. Това е обаче един по-скъпо струващ вариант, като в зависимост от пазара може да породи по-големи рискове.

Изкупуване на дружество

Един от най-сигурните начини да се интернационализирате е да си набележите дружество в чужбина, което можете да изкупите напълно или частично. По този начин ще разполагате с цялата търговска тайна (ноу-хау) на хората, които вече са работили там.

Открийте местен партньор

Друг начин да разраснете вашата фирма е да намерите метсен партньор, който може да ви предостави лиценза да управлявате бизнеса им в тази страна. Това е вариант с по-малко разходи, произтичащи от него, и е идеален за пазари, където интернационализирането може да е много по-рисковано.

Joint ventures (съвместни предприятия)

Joint ventures (Съвместните предприятия) представляват бизнеси, при които две фирми се обединяват, за да развиват дейност на определен пазар. Интересен вариант би било, в случай че изберете партньор, който вече познава местния пазар, като това би помогнало още повече да се намалят рисковете от разширяването.

Когато разберете разликите между различните подходи към пазарите, на които се стремите да присъствате, ще успеете да си набележите най-добрата стратегия за интернационализация на вашата фирма.

 

4. Изберете правилните логистични партньори

За да се интернационализирате, трябва да изберете най-подходящите логистични партньори. Има няколко няколко вида логистични услуги, които се занимават с от управление на стоката в наличност до международни пратки, което трябва да вземете под внимание в зависимост от вашия бизнес. Не забравяйте да направите списък на всичко, от което се нуждаете, за да можете после да изберете най-подходящия партньор за това разширяване на бизнеса.

 

5. Опознайте пазара и се адаптирайте

Да разчитате на местни партньори е от голямо значение, да отидете на място и да говорите с хората е много важно, за да може вашата стратегия за интернационализация да бъде успешна. Не всички пазари са еднакви и ако отидете на място, това ще ви помогне да разберете как наистина функционира този пазар, кое ще работи добре и кое няма да проработи изобщо. По този начин ще можете да адаптирате офертата си към съответния пазар.

Много международни компании бързо осъзнават, че трябва да адаптират продуктите си, за да бъдат конкурентни на местните пазари. Те първоначално включват името на съответната държава в наименованието, а после включват и местни продукти сред продаваното от тях. Например даден производител на ядки и плодове, продаващ в Мозамбик, може да започне да продава манго и кашу, които се харесват и купуват достатъчно на местния пазар.

 

6. Определете си стратегия за комуникация

С не по-малка важност е и начинът по-който ще си комуникирате с новия пазар. След като разберете дали ще се включите със собствена марка, дали ще отворите или ще придобиете нова фирма, можете да определите своята стратегия за комуникация.

Начинът, по който решите да комуникирате, ще определи до голяма степен дали ще успеете или ще се провалите с интернационализацията. Например „Техномаркет“ – верига хипермаркети за бяла и черна техника, собственост на компанията “Техномаркет България АД”, наред със своите 47 магазина в България, има отворени още 20 магазина в Сърбия, 14 магазина в Босна и Херцеговина, 13 магазина в Черна гора, 9 магазина в Република Северна Македония, 7 магазина в Република Косово, 5 магазина в Словения, 2 магазина в Словакия. Освен това различни марки бира, лютеница и кисело мляко присъстват в повече от 35 държави по света. „Фикосота Фууд“ ЕАД например изнася „Брускети Марети“ в много страни в Европа и извън нея.

 

7. Бъдете нащрек за предизвикателствата

Интернационализацията не е лесен процес. Затова бъдете нащрек за предизвикателствата, които могат да възникнат, за да реагирате подобаващо. Имайте едно наум, че интернационализацията е скъпо струващ процес, като може да е необходимо време, за да започне да става и доходоносна. Докато постигнете това, с течение на времето трябва да запазите реалистичния подход, за да не останете разочаровани накрая, и бъдете подготвени да адаптирате своя план, за да се справите с трудностите. В крайна сметка никога нищо не се случва, както е било планирано отначало, като „гъвкавостта“ е ключовата дума в случая.

 

Ако чувствате, че вашата фирма е готова да заложи на интернационализацията, следвайте това практическо ръководство, за да създадете ефикасна и интелигентна стратегия. И не забравяйте, че винаги можете да разчитате на OLX Business, за да направите така, че вашият бизнес да стигне далеч.

Заложете на маркетплейса на OLX Business, за да изложите своите продукти и услуги пред повече от 7 милиона потребители месечно, като се възползвате от оптимизираните инструменти за учеличаване на печалбите. Свържете се с нашите консултанти, които ще ви предложат, без да се обвързвате с договор, най-подходящата оферта, която да отговаря на това, което ви е необходимо.

Be in touch with everything new

About B2B

Улесняваме растежа на бизнеса и устойчивото му развитие 

Търсене:

Бъди в течение с новото