Бизнес Aкадемия

Определяне на бизнес модел – как да се направи това по прост начин

Бизнес » Определяне на бизнес модел – как да се направи това по прост начин
определяне на бизнес модел

Научете как да извършвате определяне на бизнес модел, какво трябва да включва и на какво трябва да обърнете внимание при този процес.

Знаете ли, че 9 от 10 стартиращи компании не успяват? Да имате добра идея не е достатъчно, за да направите бизнеса да работи. Нужна е структура, а когато се създава фирма, тя е още по-необходима. Първата стъпка обаче е определянето на бизнес модел. Открийте какво представлява, за какво служи и как да го приложите на практика.

 

Определяне на бизнес модел – какво означава?

Бизнес моделът е документ, който показва идеята за създаването на вашата фирма или проект. В него трябва изрично да бъдат посочени ресурсите, квалификациите и партньорствата, как ще издавате фактури, какви са вашите прогнозни разходи, видовете ваши клиенти, както и начинът, по който възнамерявате да доставяте своите продукти или услуги.

Бизнес моделът се отличава от бизнес плана, тъй като представлява документ, в който по прост начин се обяснява как вашата фирма може да добави стойност. Този модел може лесно да бъде променян и адаптиран. Важно е да се спомене, че дадена фирма може да разполага с няколко бизнес модела.

 

Какви видове бизнес модели съществуват?

Някои от най-известните бизнес модели са:

  • Franchise (франчайз) представлява модел, при който предприемачът сключва договор с цяла структура, като разчита на подкрепа за продажбите и маркетинга от централния офис-майка. Трябва да се подчинява обаче на редица правила, за да се уважава използването на марката, предлаганите продукти и дори архитектурата. Такъв е случаят с McDonald’s или с други вериги ресторанти;
  • Абонамент – модел, който е разпространен масово при вестниците и списанията, както и при телекомуникационните планове или стрийминг услугите, като например Netflix;
  • Freemium – бизнес модел, при който една част от услугите е безплатна, но ако желаете да използвате ексклузивни инструменти, трябва да се присъедините към Премиум плановете, които изискват да заплатите. Такъв е случаят с платформата Spotify;
  • SaaS или Software-as-a-Service – в този случай клиентът заплаща такса, за да може да получи достъп до програма, от което и да е място;
  • Marketplace, когато фирма “дава под наем” виртуално пространство, за да се излагат продукти, какъвто е случаят с OLX;
  • Икономика на сътрудничеството. При този бизнес модел фокусът пада върху услуги, които разрешават различни проиблеми. Примери за това са Uber или Airbnb;
  • B2C или Business-to-Consumer, когато даден продукт или услуга се продава директно на крайния потребител;
  • B2B или Business-to-Business, когато сте насочени към продажбата на продукти или услуги на други фирми.

 

Как да представите своя бизнес модел?

Една от най-използваните методологии за тази задача е платното (Canvas), на което могат бързо да се идентифицират всички елементи, необходими за създаването на цялостен бизнес модел.

 

определяне на бизнес модел

Източник: Canvanizer

 

Независимо дали е онлайн или на хартия, бизнес моделът трябва да включва редица основни данни. Като ползвате за основа примерното платно, ето и стъпка по стъпка какво трябва да направите и каква информация да включите:

  1. Направете таблица с пет колони;
  2. В първите две колони посочете партньорите, дейностите на фирмата и нужните ресурси, за да развивате своята дейност;
  3. В третата колона трябва да включите предлаганата стойност, което представлява вашата бизнес идея и това, което вашият клиент печели, ако избере вашата услуга или продукт вместо подобен такъв, предлагат от конкуренцията. В действителност това е, което ви отличава от тях;
  4. В четвъртата и петата колона посочете как ще контактувате с вашите клиенти, на какви канали за рапространение ще заложите и до кои сегменти (целева аудитория) искате да достигнете;
  5. Накрая, в долната част на таблицата включете вашата структура на разходите и как възнамерявате да получавате/издавате фактури.

Лесно, нали? Наистина е така. Този тип структуриране ще ви помогне да опростите информацията за вашия бизнес, като я направи много по-ясна, включително за вашите служители.

 

За какво служи определянето на бизнес модел?

Определянето на бизнес модел позволява по-лесно да бъде разбрано какво представлява и с какво се занимава вашият бизнес.

Това са основните ползи от бизнес модела:

  • Помага на предприемачите да вземат решения и да открият насоката на своя бизнес;
  • Позволява по ясен начин да се идентифицират ресурсите, квалификациите и партньорствата, с които разполагате и тези, които трябва да се заемете да придобиете;
  • Изяснява какви са дейностите и процесите, които развивате, за да предоставите предложена стойност, идентифицира коя е вашата целева аудитория и начините как да контактувате с нея;
  • Показва по прост начин как бизнесът може да генерира стойност за клиентите и спомага да се даде обективен отговор на въпросите „Какво продавам?“, „Как продавам?“, „На кого продавам?“
  • Това е първата стъпка от изработването на бизнес план.

 

На какво трябва да обърнете внимание при определянето на вашия бизнес модел?

Да се определи бизнес модела не трябва да е работа само за един човек, като трябва да обърнете внимание на следните неща при съставянето на този документ:

  • Поискайте помощ. Не разчитайте само на собствените си идеи, споделете идеите си с хора от други области, които могат да дадат своя принос към това, което вече сте предвидили;
  • Принтирайте платното с таблицата и използвайте лепящи листчета за своите идеи. Така ще ви бъде по-лесно в случай, че трябва да извършите корекции;
  • Помислете как можете ясно да се откроите от конкуренцията. Това, както видяхме, ще бъде вашата предлагана стойност, която ще бъде причината хората да избират вашата марка или продукт;
  • Винаги е важно да се пробва дали работи. Така че оставете на разположение демонстрации и прототипи, за да можете да получите обратна връзка от целевата си аудитория.

Да определите и да подобрите бизнес модел е проста задача, но отнема време. За това, не оставайте доволни още от първата версия, която сте съставили. Дерзайте, променяйте, каквото е нужно, докато стигнете до идеалния модел.

 

Кой трябва да извърши определянето на бизнес модела?

Бизнесменът или предприемачът трябва да бъде способен да се придържа към своята идея и да определи своя бизнес модел. Не трябва обаче да прави това сам. Ако вече имате свой екип във вашате фирма, уверете се, че сте поискали от тях и те да дадат своя принос.

Ако все още не разполагате с екип, поискайте мнението на външни лица, на които можете да се доверите. Да имате под ръка хора, които могат да допринесат в различни области за съставянето на бизнес модела, ще донесе повече иновация за вашата фирма.

 

Кога да извършите определянето на своя бизнес модел?

В идеалния случай първата стъпка от развиването на вашата дейност е да проектирате своя бизнес модел. Този процес ще ви помогне да имате първоначална структура, над която да надграждате.

Ако обаче вече имате бизнес, уверете се, че това представлява иновативна възможност, която може да се окаже от съществено значение, за да преразгледате своя бизнес модел.

 

Накратко – определянето на бизнес модел е една от първите (вероятно и една от най-важните) стъпки към създаването на нещо ново. Независимо обаче от вашия бизнес модел, не трябва да забравяте, че трябва да присъствате и в дигиталния свят. За това можете винаги да разчитате на OLX Business, който обединява различни инструменти, за да помогне да развиете своя бизнес без нежеланите бюрокращини. Свържете се с нас, за да научите как можем да ви помогнем и се захващайте за работа.

Be in touch with everything new

About B2B

Улесняваме растежа на бизнеса и устойчивото му развитие 

Търсене:

Бъди в течение с новото