Бизнес Aкадемия

Какви са разходите за онлайн магазин?

Онлайн продажби » Какви са разходите за онлайн магазин?
разходите-за-онлайн-магазин

Много предприемачи, които искат да стартират онлайн бизнес, започват със създаването на онлайн магазин. Но все пак трябва да вземете под внимание, че такъв стартъп изисква инвестиция. В тази статия, ще разгледаме стъпка по стъпка разходите за онлайн магазин.

Според статистиките на GpeC, в България в края на 2018 г. има над 10 000 регистрирани онлайн магазини . А през последните години онлайн пазарът нараства постоянно. Според същите данни, 50% от онлайн магазините, достъпни на пазара по това време, са започнали своята дейност през последните 5 години.

Но все пак, специалистите посочват в статия, публикувана в списание money.bg, че българският пазар за електронна търговия представлява по-малко от 11% от общите приходи от търговия на дребно, според изследвания, направени от Българската Асоциация за електронна търговия (БАЕТ).

Пазарът е все още слаб по отношение на възможностите за стартиране на онлайн магазин. Но за предприемачите, които искат онлайн бизнес и избират да започнатбизнес на тяхната платформа, има редица разходи за онлайн магазин, които следват да бъдат направени. Ето ги и тях!

 

Разходи за онлайн магазин – колко струва да направите и да поддържате уебсайт на онлайн магазин?

Когато искате да пуснете онлайн вашите продукти и да разширите вашия бизнес, трябва да вземете под внимание няколко вида разходи за онлайн магазин:

Разходи за създаване на магазин: разходи за уеб разработчик

Ако изберете да представяте вашите продукти онлайн чрез ваша собствена платформа, трябва да притежавате много напреднали технически познания, за да изградите подобна платформа. Повечето предприемачи нямат такива познания, така че в тези случаи те се обръщат към специалист. В този случай, има две основни опции: да се работи с фирма за уеб дизайн и програмиране или да се работи с уеб дизайнер на свободна практика.

Създайте онлайн магазин, като заплатите на агенция за разработка на уебсайтове.

Можете да направите собствен онлайн магазин с помощта на уеб агенция, която, за разлика от фрийлансъра, ще бъде в състояние да ви предостави допълнителни ресурси и най-вероятно – бързо време за доставка, имайки възможността да работи в екип върху проекта.

Въпреки това, за вас това ще представлява специален разход за онлайн магазин. Няма стандартна цена в сферата, но получените оферти е възможно да са в рамките на няколко стотин лева при работа с малка агенция до няколко хиляди лева или дори повече от 10 000 лева при работа с реномирана агенция, която ще създаде изключително сложен проект на, платформа, персонализирана спрямо вашите нужди.

Предимството от разработването на такъв проект с агенция е, че екипът от специалисти е запознат с няколко езика за програмиране и може да ви помогне с интегрирането на специфични функции като серия от персонализирани модули за интегриране на куриерски услуги, онлайн плащане чрез система за разплащане или чрез усъвършенстван продукт или решения за управление на наличностите.

По отношение на отделните агенции, вероятно ще се сблъскате със специалисти с внушително портфолио, които ще са в състояние да видят каква работа е направил екипът преди това и ще бъдат в състояние да преценят какво отговаря на вашите нужди.

Създаване на онлайн магазин, като заплатите на фрийлансър

За да изберете решение, което включва по-ниски цени за онлайн магазин, който се вписва в достъпен бюджет, много предприемачи избират да стартират техен онлайн магазин, като използват услугите на фрийлансър. Това би могло драматично да намали разходите за онлайн магазин. Офертите на фрийлансърите могат да възлизат на стотици евро.

Но в зависимост от сложността и опита на фрийлансъра можем да достигнем оферти от повече от 2000 лева за онлайн магазин. Но все пак цените ще бъдат по-ниски, ако използвате агенция. Има обаче редица фактори, които трябва да се вземат под внимание.

Например това са времето за доставка, функционалността и опциите на онлайн магазина. Ако изберете да работите с фрийлансър, то неговото време е ограничено с проекти, които се изпълняват от един човек.

През повечето време фрийлансърите са позиционирани в специфична сфера на програмиране, познавайки един или два езика за програмиране, които са овладели достатъчно добре. Също така някои от необходимите инструменти за разработването и анализирането на онлайн магазин са изключително скъпи и фрийлансърите не могат да си позволят разходите за месечния абонамент за такъв инструмент за разлика от агенциите, които имат повече клиенти и могат да възстановят разходите си. Следователно фрийлансърът няма да има достъп до такива висококачествени инструменти и може да предложи ограничена функционалност на платформата, която ще предостави.

Конкретен пример в този случай може да бъде наборът от инструменти, използван за онлайн оптимизация на магазин (SEO) или за управление на съдържание и системи за изграждане на визуален дизайн на страница като Divi – използван за достигането на привлекателен уебсайт дизайн. Така че крайната функционалност на онлайн магазина на фрийлансъра може също така да се различава по качество, не само по цена.

 

Основни логистични разходи за стартиране на онлайн магазин

Освен разходите за агенция или фрийлансър, отнасящи се до онлайн магазина, предприемачът ще трябва да плаща за редица основни ресурси, за да изгради свой собствен онлайн магазин:

  • Домейн на магазина (име, например URL на магазина).
  • Хостинг услуги.
  • Темата или основната структура на магазина (в случай, че не избере решение за персонализиране, но разработи съществуващ шаблон).

Нека да ги разгледаме едно по едно и да видим разходите за всеки един от тези елементи.

Домейн разходи за онлайн магазин

За да се запази име за онлайн магазин, собственикът трябва да плати такса за регистрация за домейна, URL, който ще представя името на платформата. Тази такса може да бъде платена направо през BGTLD доставчик, който е официалният орган за регистрация на .bg домейни в България. Може да се плати и през вторични доставчици. Изборът трябва да бъде внимателно обмислен, тъй като таксата за доставчик на домейн регистрацията се различава по отношение на цената.

За регистрацията, поддръжката и прехвърлянето на права на . bg домейн чрез superhosting.bg, според техния уебсайт, притежателят на домейн ще плати цена за регистрация – 58,75 лева на година (с включено ДДС). За регистрация на същия домейн през misshosting.bg, собственикът на домейн ще плати 44,40 лева на година.

Домейнът може да бъде регистриран и за по- дълъг период от време. А разширението може да се промени на .COM или .EU или на някое от достъпните разширения, в зависимост от желанията на предприемача. Цените могат да варират в зависимост от разширението.

Например за .CОМ ще платите 52,19 лева  на година, докато за СОБСТВЕН домейн ще плащате годишна такса от 71,35 лева на година.

Онлайн разходи за хост на магазин: хостинг разходи

За да съществува един магазин онлайн, трябва да бъде хостван от сървър. Тези хост услуги се наричат хостинг. В България има няколко доставчици на хостинг, а цената на услугата се различава при различните доставчици, в зависимост от спецификациите на пакетите.

Основните хостинг пакети, предлагани от местните доставчици за онлайн магазините, може да от около 30 лева на месец за хостинг пакет от 300 GB пространство, премиум SEO характеристики за наблюдение, специално IP, включен спам филтър, приоритетно подпомагане, неограничен трафик, включен SSL или 22,50 евро на месец за хостинг пакет с неограничен трафик, 15 GB диск пространство, включен SSL, спам филтър и антивирусна програма.

Естествено има и възможност за избор на усъвършенствани, високо специализирани хостинг услуги за хостинг на комплексни платформи за електронна търговия, изработени от Magento (топ скъпо приложение за премиум онлайн магазини с много продукти).

За тези магазини са необходими големи ресурси и такива хостинг пакети, например, може в крайна сметка да струват 78 лева на месец.

Разходи за шаблони: темата или дизайн за онлайн магазин

Ако изберете да разработите съществуващ шаблон, тоест да създадете уебсайт на базата на купен шаблон, който уеб доставчикът само ще адаптира към нуждите на вашия дизайн, трябва да добавите и покупката на такава тема към разходите.

На специализираните уебсайтове такава тема на дизайна за онлайн магазин може да бъде купена от 40 до 47 лева, може да стигнете и до 178 лева, ако изберете да разработите Shopify тема – решение, посветено на онлайн търговията, което ви позволява да разработите адаптивен и удобен за ползване онлайн магазин.

Ако изберете класическата версия на WordPress – най-често използваната платформа за разработка на онлайн сайт, като се включи и модула WooCommerce за онлайн търговия, темата би могла да ви струва и по-малко, достъпните теми тук са между 34 до 83 лева или повече, в зависимост от вашите нужди.

Трябва да се отбележи, че този разход се плаща еднократно, когато купите темата.

 

Специфични за модула на платформата разходи или разходи за поддръжка на платформата

За създаването на онлайн магазин, всичко което трябва да направите, е да изберете домейн, да платите за хостинг услуга и стандартна тема и да публикувате вашия магазин в интернет. Въпреки това на този етап вашият магазин ще бъде много ограничен по отношение на функционалността.

За да го персонализирате и за да го направите възможно най- ефективен, ще бъде необходимо да интегрирате различни функционалности на вашия уебсайт. Например, SEO модули – които ще ви бъдат от помощ за оптимизирането на търсачки, модули за онлайн плащане, които да ви помогнат да вземате поръчки, да правите продажби директно на сайта, модули за управление на захранването с продукти, които ще ви помогнат да рекламирате и да организирате категориите с продукти на сайта.

Всички тези модули струват пари.  А внедряването на тези модули ще изисква познанията на специалист, така че ще имате разходи за поддръжка в допълнение към цената на тези модули, интегрирани в онлайн магазина. Според отзивите във форумите на специалистите, един изцяло функционален онлайн магазин изисква инсталирането  средно между 20 и 30 модула, за да се предостави пълната функционалност, необходима за вашите бизнес нужди.

 

Разходи за специализирани модули към онлайн магазин

Тези специални модули за онлайн магазините могат да струват от около няколко  десетки долара до неколкостотин за комплексни модули.

Например на общата платформа за онлайн магазините в България, Seliton.bg, модул за интегриране на код за измерване на резултатите на онлайн реклама, направена на Фейсбук, може да струва до 270 лева, ако желаете премиум функционалности.

В крайна сметка можете също да платите подобна сума, ако пожелаете интеграцията на модул за куриерски доставчик. И SEO модулът струва  341 лева. Също така трябва да вземете под внимание и плащането за специалист, който ще направи интеграцията, не само разхода за модулите.

Има няколко начина за справяне с тези модули. Някои компании са избрали да предложат решения за електронна търговия под формата на месечен абонамент, който включва цялата логистика, която ви е необходима за раздвижването на бизнеса и неговото функциониране.

 

Разходи за онлайн магазин „до ключ“ (turnkey)

Друга алтернатива е да се стартира онлайн магазин чрез SaaS услуга (англ. софтуер като услуга) с централизиран абонамент на базата на софтуерна услуга.

Това са решенията за електронен бизнес „до ключ“. Плащате символичен месечен абонамент или комисионна от вашия бизнес, за да имате цялата платформа с всички интегрирани функционалности + екип от разработчици, вече на ваше разположение. Подобно на гореспоменатите решения е платформата Shopify, която е разработена по целия свят.

Пакетите с такива услуги могат да вирират от няколко десетки долара на месец ( за базисни платформи и решения) до няколко стотин долара на месец за премиум услуги и солидни платформи.

 

Какви други разходи има един онлайн магазин?

Това са основните разходи, с които ще се сблъскате, когато стартирате онлайн магазин, но те не са единствените. Това са разходите за разработването на ваш собствен онлайн магазин и разходите за неговата поддръжка.

Освен това ще трябва да вземете под внимание таксите, които ще плащате на различните доставчици на услуга: такси за онлайн плащания, такси за фиксирани разходи за куриерски услуги, разходи за POS или ERP системи за управление.

Разходи за онлайн магазин с вторични доставчици на услуга

За да работи вашият магазин, трябва да сте в състояние да доставяте продукти по куриер, трябва да сте в състояние да приемате онлайн плащания. В допълнение към разходите за тези модули и разходите за програмист, който ще ги интегрира на вашата уебстраница, ще трябва също така да плащате комисионни за всяка продажба или допълнителни разходи на доставчиците.

Естествено ето къде можете да договорите изгодни договори с доставчиците. Например, имате месечен обем от 500 доставки, ясно е, че ще сте в състояние да договорите по- ниски разходи за доставка от магазин, който доставя 50 поръчки на месец. Но все пак, ако говорим за оптимизирани разходи, те са факт и трябва да бъдат взети под внимание.

Продукт и разходи за реклама на марка

Тук нямаме стандартна стойност, но експертите казват, че би трябвало са предвидите разход за покупка като нов клиент между 10-35%.

Разходи за инвентаризация: разходи за онлайн магазин с основни доставчици на продукти

Това са най-големите разходи, които трябва да бъдат взети под внимание. Естествено, тук отново имате предимството, че можете да се договаряте с вашите доставчици, така че ако приемате стоки по обем и ако дори купувате на тонаж, можете да си договорите много изгодна цена за единица.

Но дори и да можете да оптимизирате или да избирате да работите без наличност, само въз основа на поръчките, трябва също да вземете под внимание разходите за продуктите, които ще продавате на вашия онлайн магазин.

Разходи за съдържание на онлайн магазин: снимки и текст за презентация на продукти и брандинг елементи

Когато стартирате онлайн бизнес, ще трябва да се разграничите от конкуренцията. Вашето бизнес лого и дизайнът на магазина ще имат в случая решаващата роля. Трябва да предвидите това в цената за вашия магазин.

Естествено, можете да се обадите на специалист в брандинга или на рекламна агенция, за да се погрижат за това вместо вас. Но все пак офертите ще са доста високи. Едно лого може да струва десетки или стотици левове, а цялостният брандинг пакет може да струва няколко хиляди евро, ако вземем под внимание офертите на големите агенции на българския пазар.

Продуктовата фотография или създаването на продуктови описания се калкулират според броя на продуктите. Фрийлансър фотограф може да таксува няколко стотици лева за снимка, докато професионален фотограф ще ви струва от няколко стотици до хиляди евро.

Други разходи, които трябва да се вземат под внимание, са услугите за копирайтинг и SEO оптимизация.

 

Допълнителни разходи за онлайн магазина

След като един път сте извършили вашите изчисления и видите точно колко струва да стартирате онлайн магазин чрез магазин за електронни продажби, винаги добавяйте толеранс от 10-15% за неочаквани разходи.

Може и да се нуждаете от набор от фотографии за вашите продукти, може да се нуждаете и от специална кампания през определено време от годината, може в кратък срок да се нуждаете от поддръжка или дизайнерски услуги, за които ще трябва да платите допълнително.

Или може би ще има проблеми с връщанията или с доставката на продукти от доставчици, така че ще имате функционално разпределение в потока на вашия бизнес и ще трябва да спрете с продажбите, но все пак магазинът трябва да се поддържа и плащанията не могат да чакат.

 

Заключение за разходите на онлайн магазин и какви са другите опции, които да изберете за вашия онлайн бизнес

Трябва да вземете под внимание всичко по-горе, когато планирате да отворите онлайн магазин. Както можете да видите, инвестицията е изключително висока, когато искате да пуснете вашите продукти онлайн на ваша собствена платформа. Но все пак трябва да сте запознати, че стартирането на онлайн бизнес също може да бъде направено по различни начини.

Много от тези разходи могат да бъдат спестени с една лесна стъпка: ако пуснете  вашите продукти на пазарни платформи. С тези платформи ще спестите множество разходи, основните, от коитоса за разработчици, защото платформата ви е вече предоставена, без да е необходимо сами да я изграждате. Също така по този начин елиминирате разходите за хостинг, домейн, тема, модули за интеграция за различни функционалности. А предимствата не спират тук.

На такива платформи ще  имате готова аудитория от купувачи, така че разходите за реклама се намаляват драстично. Операционната страна също е по-лесна. Вече сте облагодетелствани от сключените договори с доставчиците при изгодни условия за услугите като доставка и управление на онлайн плащането.

За онлайн бизнес, който тепърва започва, много по-ефективно решение от създаването на онлайн магазин, е да стартирате вашия бизнес на пазарна платформа и да продавате вашите продукти там.

Be in touch with everything new

About B2B

Улесняваме растежа на бизнеса и устойчивото му развитие 

Търсене:

Бъди в течение с новото