Ако създавате бизнес, свързан с електронната търговия, научете кои са показателите за продуктивност, на които трябва да обърнете внимание.
Съществуват 2,14 милиарда потребители онлайн, като едно от големите предимства да имате търговия в дигиталното пространство е, че всичко там може да бъде измервано. Ето защо показателите за продуктивност са от особено значение при проследяването на успеха на електронната търговия. Много от тях се получават автоматично, като позволяват да имате поглед на 360 градуса върху вашия бизнес. Но знаете ли кои са най-важните ключови показатели за ефективност (КПЕ)? По-долу ще ви изброим 15-те от тях, които никога не трябва да забравяте.
1. Посещения на уебсайта
Това е един от основните показатели за ефективност в електронната търговия, който измерва броя на посетителите на вашия онлайн магазин за определен период от време. Този показател ви позволява да разберете дали към вашия уебсайт се генерира трафик и дали стратегиите за привличане на посетители ще се увенчаят с успех. Съобразно това ще можете да предприемете стратегия, да заложите на инициативи, които да бъдат по-доходоносни и да преосмислите тези, които не привличат толкова много клиенти.
2. Процент на осъществените продажби
Както самото му име го показва, този ключов показател за ефективност (КПЕ) се отнася до процента на продажбите, която вашата електронна търговия е генерирала за определен период от време за общия брой посещения, които сте имали. За да измерите процента на осъществените продажби, трябва да разделите броя на продажбите на броя на посетителите и полученото да умножите по 100.
Също така ще можете да използвате тази формула, за да измерите процента на осъществените продажби в дадена кампания, насочена към потенциалните клиенти (leads ad), или по отношение на успеха по време на другите етапи от т.нар. „фуния на продажбите“. Този показател е от съществено значение, за да разберете кои действия биха допринесли за доброто осъществяване на продажбите и кои не биха имали такъв добър резултат.
3. Процент на изоставени колички
Този показател изчислява процента на хората, които са добавили продукти в количката за пазаруване, но по някаква причина не са завършили покупката. Измерването на този ключов показател за ефективност (КПЕ) е от особено значение, за да разберете дали нещо може да оказва негативно влияние върху изживяването на потребителя към момента на завършване на покупката.
4. Нови клиенти срещу чести клиенти
Този показател сравнява новите клиенти с тези, които редовно се връщат във вашия онлайн магазин. От съществена важност е да изчислите ефикасността на инициативите за запазване на клиенти, които са крайно необходими за генерирането на препоръки и повторни покупки.
5. Сходство на продуктите
Сходството на продуктите ще ви позволи да разберете кои продукти обикновено имат тенденцията да се купуват заедно, което би ви помогнало при вашите стратегии за кръстосани продажби (cross-selling). Това също така може да се приложи и продуктите, които да бъдат видяни в последователност, като този ключов показател за ефективност (КПЕ) би ви помогнал да увеличите броя на извършените кръстосани продажби.
6. Средно време на уебсайта
Това е средното време, което прекарва един човек на вашия уебсайт за едно единствено посещение. На теория, колкото повече време прекарват потребителите на вашия уебсайт, толкова по-добре, тъй като това показва, че имат интерес към това, което се стремите да продавате. Този процент се изчислява, като се раздели продължителността на всички посещения на общия брой на посещенията.
7. Степен на отпадане
Степента на отпадане, позната още като bounce rate, се отнася до количеството потребители, които са напуснали вашия уебсайт, след като са разгледали поне една страница, без да си взаимодействат със съдържанието. Високият процент на отпадане може да показва, че потребителите не са видяли нищо интересно на вашия уебсайт, като не са открили това, което ги е накарало да кликнат върху страницата. По тази причина трябва да обърнете внимание на този ключов показател за ефективност.
8. Произход на трафика
Този показател ви позволява да разберете посредством кои канали потребителите достигат до вашия уебсайт – дали е чрез органично търсене, чрез платени реклами, чрез социалните мрежи или чрез имейл маркетинг. От тези данни ще успеете да разберете кои са основните източници на привличане на посетители и как да създадете стратегии, насочени към тяхното подобряване.
9. Устройство за достъп
Този показател разкрива посредством какъв вид устройство вашите посетители са влезли във вашия онлайн магазин – дали е било чрез смартфон, таблет или работен плот на компютър. Към момента е много важно да имате бързо реагираща електронна търговия, която да може да се адаптира към различните видове устройства и винаги да предлага добро изживяване за потребителя, независимо от интерфейса.
10. Разход за привличане на клиент
Разходът за привличане на клиент измерва точно колко е струвало на вашата фирма да привлече един клиент. За да извършите това изчисление, е достатъчно да съберете разходите, свързани с процеса на привличане, и да ги разделите на броя на привлечените клиенти за даден период от време. Този показател ще помогне на управителите да извършват по-добри финансови планове по отношение на бизнеса, като по този начин започнат да вземат по-добри стратегически решения.
11. Средна стойност на касова бележка
Средната стойност на касовата бележка показва колко средно харчат вашите клиенти за покупка на вашия уебсайт. В идеалния случай имате висока средна стойност на касовата бележка, което означава, че печелите все повече с всяка извършена покупка. От друга страна, ако средната стойност на касовата бележка е ниска, е необходимо да предприемете мерки, за да увеличите стойността на всяка покупка.
12. Life-time value (Доживотна стойност на клиента)
Доживотната стойност на клиента или т. нар. life–time value показва средната стойност, която всеки клиент ще закупи по време на периода, в който остава клиент на фирмата. За да измерите този ключов показател на ефективност (КПЕ), умножете средната стойност на касовата бележка на прогнозния брой покупки на даден клиент. Този показател има повече смисъл при бизнеси, които функционират под формата на абонамент, например абониране за онлайн софтуер или за телекомуникационни услуги.
13. Процент отворени имейли
Имейл маркетингът е един от най-ефикасните инструменти за генериране на онлайн продажби. Процентът на отворени имейли ще ви каже какъв е процентът на хората от вашата база с контакти, който отваря вашите имейли. Ако този процент е нисък, ще трябва да изпробвате нови техники във вашите информационни бюлетини, като например нови теми, бутони или изображения.
14. CTR (честота на кликване)
Честотата на кликване или т. нар. click through rate (CTR) показва процента на кликванията сред хората, които действително са отворили вашия имейл. Именно посредством CTR ще разберете дали вашата маркетингова стратегия чрез имейл ще създаде трафик към вашия онлайн магазин или не.
15. Процент на взаимодействие в социалните мрежи
По отношение на социалните мрежи на вашия бизнес е полезно да се анализира как се променя броят на последователите ви и какъв е процентът на взаимодействие с вашите публикации. Може да имате много последователи, но те да остават безучастни или да взаимодействат слабо с вас. Ако това се случва, това е моментът да преосмислите стратегията си в социалните мрежи.
Това са най-важните показатели за продуктивност в случай, че имате онлайн магазин. Заложете също така и на специализираната подкрепа на OLX Business – онлайн платформа, насочена изцяло към това да помогне на вашата онлайн търговия да постигне растеж. Говорете с нас и научете как можем да ви помогнем.