През последните години онлайн пазарът се разраства изненадващо бързо, диаграмите на GPeC предвещават, че той ще достигне почти 9 милиарда лева през 2020 година. На този пазар има множество онлайн бизнеси, като някои от тях успяват да се разраснат и да направят така, че да увеличат печалбите си, докато други са на ръба и не успяват да задържат печалбите.
Има повече от 15 000 активни онлайн домейни, според анализите на BRAТ, а броят на действащите онлайн магазините расте с всеки изминал ден. Онлайн средата е изключително толерантна, що се отнася за стартиране на бизнес. Можете да разширите бизнеса си, но ще трябва да вземете под внимание редица правила, както и няколко конкретни стъпки, за да си гарантирате успех.
5 правила за превръщането на онлайн магазин в печеливш бизнес
- Всичко започва с вашата бизнес стратегия. Какъв бизнес искате да правите и какви начини за онлайн продажба на продукти отговарят на вашата същност?
- Производител ли сте и също така дали създавате ваши собствени продукти?
- Занимавате ли се със спедиция – или приемате единствено поръчки, а вашият доставчик изпраща ли продукта направо на клиента, без да имате собствени наличности? Желаете ли да се занимавате с продажби на едро или целта ви е бизнес в нишата с търговия на дребно?
Отговорите на всички тези въпроси са важни, за да разберете, какво искате да правите, защото в зависимост от продажбите и рекламната стратегия на вашия онлайн магазин, ще трябва да развиете план индивидуално за вас. Ето и основните правила, на които да обърнете внимание, когато искате да превърнете един онлайн магазин в успешен бизнес.
- Утвърдете онлайн продуктова наличност и я разграничете от офлайн продуктовата наличност
Когато искате да разширите вашия бизнес, най-лесният начин да го направите е да добавите допълнителен канал, на който да рекламирате вашите продукти и да ги направите лесно забележими онлайн. Но много често, това което можете да продавате онлайн се различава от това, което продавате във физическите магазини.
В интернет, би било по-лесно за вас да продавате ‘импулсивни‘ продукти, в началото да използвате стратегия за ниски цени, за да навлезете, докато завземете онлайн пазарен дял. Разграничете онлайн наличностите от продуктите, продавани във физически магазин.
Може да имате основни продукти, които генерират главния източник на доходи, но също така и вторични продукти – с фокус върху ценовите стратегии, които създават усещане за неотложност – да им предлагате промоции за кратък период от време на време, за да увеличите максимално вашите продажби в краткосрочен план по рентабилен начин.
Инвентаризирането на запасите и въвеждането на процеси са много важни стъпки, които трябва да предприемете, преди да преминете онлайн. Управлението на вашия инвентар и въвеждането на множество видове продукти с различни ценови стратегии, ще ви помогне да се сдобиете с яснота, да рационализирате действията си и да организирате по-добре вашите ресурси, особено вашето време.
Защото след като един път започнете да продавате онлайн, времето е ключовият фактор за вашия бизнес. Ще трябва да доставяте възможно най-бързо, затова и вашият работен поток от вземането на поръчката до управлението на поръчката трябва да работи максимално акуратно. А това ни отвежда и до следващата стъпка.
- Рационализиране на процесите по веригата за доставки
За да увеличите процента на печалбата на вашия бизнес и да превърнете един онлайн магазин в печеливш бизнес, се нуждаете от печалби. И за да продавате в огромни количества, ще се наложи да вземете под внимание различни алтернативни онлайн канали за продажба, както и възможността доставчиците да доставят вашите продукти.
В допълнение към това ще се наложи да прецените вашия капацитет за обработването и подготовката на поръчките за доставка. Може да имате необходимостта от допълнителни служители, когато се подготвяте да разширите бизнеса си. След това ще трябва и да помислите за договори с доставчици на куриерската услуга.
Подготвяйки се да продавате огромни количества, ще е необходимо да разполагате с капацитет да доставяте входящите поръчки при същите условия. След като изградите план за ефективност, ще трябва да обмислите разходите за всяка една стъпка от процеса.
- Колко ви струват доставчиците и как бихте могли да направите разходите по-ефективни?
- Какви са разходите за човешките ресурси и какво е включено в повишаването на ефективността на разходите за човешки ресурси?
- Колко ви струват куриерите и как бихте могли да намалите тези разходи?
3. Моделирайте стратегия, която включва алтернативни онлайн канали за продажби.
Продажбите са това, което превръщат всеки един онлайн магазин в успешен и печеливш бизнес. И за да продавате много, се нуждаете от фуния за продажби с много канали. По отношение на вашата стратегия, можете да комбинирате многобройни канали за основни продажби и алтернативни онлайн канали за продажби.
Основният канал, свързан с онлайн продажбите, е вашият собствен уебсайт, съответно вашият онлайн магазин. Въпреки това, ако тепърва започвате, може все още да нямате онлайн магазин и инвестицията във ваш собствен уебсайт е възможно да е прекалено голяма. Може да разгледате алтернативни канали за онлайн продажби като платформи за онлайн търговия.
Ако регистрирате вашите продукти на такива платформи, бихте имали много предимства, както и много от процесите за оптимизация, които трябва да предвидите в случая, ще бъдат също налице. Това ще ви даде и допълнително време да помислите за вашата рекламна стратегия, дори за изграждането на повече канали за продажба на вашите продукти.
Поддържайки ваш уебсайт или обяви на платформа с методи на реклама в социалните мрежи или платена продажба, можете бързо да увеличите вашите продажби и доходите от вашия бизнес.
- Автоматизирайте вашия онлайн бизнес до степента, до която да съумеете да разработите успешно печеливш бизнес
За да успеете с продажбите при стартиращ онлайн бизнес, трябва да изберете най-интуитивните начини за продаване и трябва да автоматизирате, доколкото е възможно, целия онлайн процес. На този етап това ще ви е от голяма полза да имате окомплектован действащ бизнес.
Представете си за секунда, че стартирате вашия бизнес онлайн и искате от самото начало да имате ваш собствен уебсайт. Ще трябва да интегрирате методи на плащане, куриерски услуги, ERP приложения и приложни-програмни интерфейси за инвентара и управлението на ресурси.
В допълнение към това, ще трябва да сключите всичките си договори с доставчиците. Всичко това може вече да бъде уредено с едно решение. Ако изберете да разширите вашия онлайн бизнес с маркетплейс платформа, то всичко това вече ще бъде направено вместо вас.
Така ще имате повече време да разработите гамата на вашите продукти, да рекламирате бизнеса си по-ефективно и да мислите за вашата стратегия за растеж. В допълнение към това такава маркетплейсплатформа може да бъде синхронизирана с вашия онлайн магазин, ако искате да стартирате в бъдеще ваш собствен уебсайт, можете да изберете да синхронизирате онлайн магазини с маркетплейсплатформи.
- Не забравяйте най-важното нещо: клиентите
Един бизнес не може да съществува без клиенти, така че не трябва да пренебрегвате този аспект на вашия бизнес. Помислете за начини за изграждане от самото начало на клиентската лоялност и запазване на клиентите. Много по-евтино е да привлечете съществуващ клиент, който да купи повече, отколкото да привлечете нов клиент към вашия бизнес.
Според изследванията придобиването на нов клиент може да струва пет пъти повече, отколкото задържането на съществуващ клиент. Увеличението на задържането на клиентите с 5% може да увеличи печалбите на компанията ви с 25%. А процентът на успеваемост от продажбата за съществуващ клиент е 60-70%, докато процентът на успеваемост за продажба при нов клиент е 5-20%.
Следвайки тези 5 основни правила, ще превърнете вашия онлайн бизнес в реална машина за печалби. Ако се погрижите за всеки един аспект и следвате тези стъпки, ще бъдете в състояние да превърнете вашия бизнес в изключително печеливш онлайн бизнес.